ANKARA - MİT’e geniş yetkiler veren ve büyük
tartışmalar yaratan 15 maddelik yasa tasarısı Meclis İçişleri Komisyonu'nda
kabul edildi.
Siyasetçiler kanun MİT’i Devlet için devlet haline
getireceğini iddia etti.
Komisyon’da konuşan Başbakan Yardımcısı Beşir Atalay,
değişikliğin istihbarat servisini güçlendirdiğine dair eleştirileri reddetti.
Devlet İstihbarat Hizmetleri ve MİT Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifi, MİT'in görevlerini yeniden belirliyor.
"Dış güvenlik, terörle
mücadele ve milli güvenliğe ilişkin konularda Bakanlar Kurulu'nca verilen her
türlü görevi yerine getirmek", "Dış istihbarat, milli savunma,
terörle mücadele ve uluslararası suçlar ile siber güvenlik konularında her
türlü teknik istihbarat ve insan istihbaratı usul, araç ve sistemlerini
kullanmak suretiyle bilgi, belge, haber ve veri toplamak, kaydetmek ve analiz
etmek" ve "İstihbarat kapasitesini, niteliğini ve etkinliğini
artırmak amacıyla, çağdaş istihbarat teşkilat usul ve yöntemlerini araştırmak,
teknolojik gelişmeleri takip etmek ve uygun görülenleri temin etmek",
MİT'in görevleri arasında yer alacak. MİT'e kanunla sayılan görevler dışında
görev verilemeyecek.
PKK İLE GÖRÜŞME ÖNÜNDEKİ ENGELLERİ
KALDIRILDI
Yeni düzenlemeye göre, MİT,
"milli güvenliğin ve ülke menfaatinin gerektirdiği" hallerde yerli ve
yabancı her türlü kurum ve kuruluş ile tüm örgüt veya oluşumlar ile kişilerle
doğrudan ilişki kurabilecek, uygun koordinasyon yöntemlerini uygulayabilecek.
MİT, düzenleme çerçevesinde
görevleriyle ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, Bankacılık Kanunu kapsamındaki kurum ve kuruluşlar ile
diğer tüzel kişiler ve tüzel kişiliği bulunmayan kuruluşlardan bilgi, belge,
veri ve kayıtları alabilecek, bunlara ait arşivlerden, elektronik bilgi işlem
merkezlerinden ve iletişim alt yapısından yararlanabilecek ve bunlarla irtibat
kurabilecek. Bu kapsamda talepte bulunulanlar, kendi mevzuatlarındaki hükümleri
gerekçe göstermek suretiyle talebin yerine getirilmesinden kaçınamayacak.
MİT, TCK'nin "Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar", "Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı Suçlar", "Milli Savunmaya Karşı Suçlar", "Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk" başlıklı maddelerinde yer alan suçlara ilişkin soruşturma ve kovuşturmalarda ifade tutanaklarına, her türlü bilgi ve belgeye erişebilecek, bunlardan örnek alabilecek.
SIZDIRMALARI ÖNLEMEYE ÇALIŞIYORLAR
MİT, TCK'nin "Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar", "Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı Suçlar", "Milli Savunmaya Karşı Suçlar", "Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk" başlıklı maddelerinde yer alan suçlara ilişkin soruşturma ve kovuşturmalarda ifade tutanaklarına, her türlü bilgi ve belgeye erişebilecek, bunlardan örnek alabilecek.
SIZDIRMALARI ÖNLEMEYE ÇALIŞIYORLAR
Düzenlemede, MİT'in görev ve
faaliyetleri ile mensuplarına ilişkin bilgi ve belgeleri açıklayan ve yayanlar
hakkında üç yıldan 12 yıla kadar yerine, üç yıldan dokuz yıla kadar hapis
cezası olarak değiştirildi. MİT mensuplarına ilişkin bilgi ve belgeleri ele
geçiren, sahte olarak üreten, bunlar üzerinde sahtecilik yapan, bulunduran,
kaydeden, bir başkasına veren veya yayan kişiler ise üç yıldan yedi yıla kadar
hapis cezasına çarptırılacak.
Teklifi göre bu kanun kapsamındaki, görev ve yetkilerin kullanılmasına engel olan kişilere üç yıldan beş yıla kadar, talep edilen bilgi, belge ve verileri vermeyen kişilere ise iki yıldan dört yıla kadar hapis cezası verilecek.
Teklifi göre bu kanun kapsamındaki, görev ve yetkilerin kullanılmasına engel olan kişilere üç yıldan beş yıla kadar, talep edilen bilgi, belge ve verileri vermeyen kişilere ise iki yıldan dört yıla kadar hapis cezası verilecek.
MİT mensupları ile MİT'te görev
yapmış olanlar, MİT'in görev ve faaliyetlerine ilişkin hususlarda tanıklık yapamayacak.
Ancak, devletin çıkarlarının zorunlu kıldığı hallerde MİT mensuplarının
tanıklığı MİT Müsteşarının, MİT Müsteşarının tanıklığı ise Başbakanın iznine
bağlı olacak. Kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kurum ve kuruluşlar, MİT
Kanunu'nda yazılı görevlerin yerine getirilmesi sırasında ihtiyaç duyulan
hallerde, kullanımında bulunan her türlü malzeme, ekipman, teçhizat ve cihazı
diğer kanunların bu konudaki düzenlemelerine bakılmaksızın MİT'e geçici tahsis
edilebilecek veya bedelsiz devredebilecek.
MİT’TEKİ GİZLİLİK DERECESİNE YİNE
MİT KARAR VERECEK
Teşkilat uhdesindeki bilgi ve belgelerin gizlilik derecelerinin ve sürelerinin tespit edilmesine, birim ve kısımlara ayrılmasına, kullanıma veya paylaşıma açılmasına ve bunların akademik çalışmalar ile her türlü yayın ve edebi eserde kullanılmasına müsteşar tarafından oluşturulacak bir komisyonca karar verilecek. Doğrudan MİT tarafından tedarik edilmesi uygun görülen istihbarat ve güvenlik amaçlı ihtiyaçlar için gereken kaynak, MİT Müsteşarının teklifi, Milli Savunma Bakanı'nın uygun görüşü ve Başbakanın onayıyla, Savunma Sanayi Destekleme Fonundan MİT adına açılmış olan hesaplara aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, MİT'in tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre harcanacak.
Teşkilat uhdesindeki bilgi ve belgelerin gizlilik derecelerinin ve sürelerinin tespit edilmesine, birim ve kısımlara ayrılmasına, kullanıma veya paylaşıma açılmasına ve bunların akademik çalışmalar ile her türlü yayın ve edebi eserde kullanılmasına müsteşar tarafından oluşturulacak bir komisyonca karar verilecek. Doğrudan MİT tarafından tedarik edilmesi uygun görülen istihbarat ve güvenlik amaçlı ihtiyaçlar için gereken kaynak, MİT Müsteşarının teklifi, Milli Savunma Bakanı'nın uygun görüşü ve Başbakanın onayıyla, Savunma Sanayi Destekleme Fonundan MİT adına açılmış olan hesaplara aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, MİT'in tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre harcanacak.
MİT, istihbari faaliyetler için görevlendirilenlerin
kimliklerini değiştirebilecek, kimliğin gizlenmesi için her türlü önlemi
alabilecek, tüzel kişilikler kurabilecek. Kimliğin oluşturulması veya tüzel
kişiliğin kurulması ve devam ettirilmesi için zorunlu olması durumunda gerekli
belge, kayıt ve dokümanlar ile araç ve gereçler hazırlayabilecek,
değiştirilebilecek ve kullanılabilecek. Yabancıların ülkeye giriş ve çıkış ile
vize, ikamet, çalışma izni ve sınır dışı edilmesi gibi konularda, ilgili kurum
ve kuruluşlardan talepte bulunabilecek.
MİT'E GİRECEKLERE UYGULANAN
TESTLERİN MAİYETİ NE?
MİT'te görev alan veya alacak kişilerin güvenilirliklerini ve uygunluklarını belirlemek için yalan makinesi uygulaması dahil, test teknik ve yöntemlerini kullanabilecek.
MİT mensupları görevlerini yerine getirirken ceza ve infaz kurumlarındaki tutuklu ve hükümlülerle önceden bilgi vermek suretiyle görüşebilecek, görevinin gereği terör örgütleri dahil olmak üzere milli güvenliği tehdit eden bütün yapılarla irtibat kurabilecek.
MİT'te görev alan veya alacak kişilerin güvenilirliklerini ve uygunluklarını belirlemek için yalan makinesi uygulaması dahil, test teknik ve yöntemlerini kullanabilecek.
MİT mensupları görevlerini yerine getirirken ceza ve infaz kurumlarındaki tutuklu ve hükümlülerle önceden bilgi vermek suretiyle görüşebilecek, görevinin gereği terör örgütleri dahil olmak üzere milli güvenliği tehdit eden bütün yapılarla irtibat kurabilecek.
Yetkili ve görevli hakim, HSYK tarafından
belirlenen Ankara Ağır Ceza Mahkemesi'nin üyesi olacak.
MİT MÜŞTEŞARI SADECE YARGITAY’DA
YARGILANABİLECEK
Cumhuriyet savcıları, MİT görev ve faaliyetleri ile mensuplarına ilişkin herhangi bir ihbar veya şikayet aldıklarında veya böyle bir durumu öğrendiklerinde, MİT ile temasa geçecek. Konunun MİT'in görev ve faaliyetlerine ilişkin olduğunun anlaşılması veya belgelendirilmesi üzerine, adli yönden başkaca bir işlem yapılmayacak ve herhangi bir koruma tedbiri uygulanmayacak. İsimsiz, imzasız, adressiz yahut takma adla yapıldığı anlaşılan ya da belli bir olayı ve nedeni içermeyen, delilleri ve dayanakları gösterilmeyen ihbar ve şikayetler, Cumhuriyet savcılarınca işleme konulmayacak. Kanun kapsamına giren suçlar ile MİT mensuplarının görev suçlarına ilişkin yargılamaları yapmaya, Ankara Ağır Ceza Mahkemesi yetkili olacak. Ancak MİT Müsteşarı hakkındaki yargılama, Yargıtay ilgili dairesince yapılacak. Aynı konuya ilişkin, yeniden soruşturma yapılamayacak.
Cumhuriyet savcıları, MİT görev ve faaliyetleri ile mensuplarına ilişkin herhangi bir ihbar veya şikayet aldıklarında veya böyle bir durumu öğrendiklerinde, MİT ile temasa geçecek. Konunun MİT'in görev ve faaliyetlerine ilişkin olduğunun anlaşılması veya belgelendirilmesi üzerine, adli yönden başkaca bir işlem yapılmayacak ve herhangi bir koruma tedbiri uygulanmayacak. İsimsiz, imzasız, adressiz yahut takma adla yapıldığı anlaşılan ya da belli bir olayı ve nedeni içermeyen, delilleri ve dayanakları gösterilmeyen ihbar ve şikayetler, Cumhuriyet savcılarınca işleme konulmayacak. Kanun kapsamına giren suçlar ile MİT mensuplarının görev suçlarına ilişkin yargılamaları yapmaya, Ankara Ağır Ceza Mahkemesi yetkili olacak. Ancak MİT Müsteşarı hakkındaki yargılama, Yargıtay ilgili dairesince yapılacak. Aynı konuya ilişkin, yeniden soruşturma yapılamayacak.
"Türkiye yurttaşları hariç
olmak üzere, tutuklu veya hükümlü bulunanlar, milli güvenliğin veya ülke
menfaatlerinin gerektirdiği" hallerde Dışişleri Bakanı'nın talebi üzerine,
Adalet Bakanı'nın teklifi ve Başbakan'ın onayı ile başka bir ülkeye iade
edilebilecek veya başka bir ülkede tutuklu ve hükümlü bulunanlar ile takas
edilebilecek.
ATALAY: TEKRAR DEĞERLENDİRME YAPILACAK
Başbakan Yardımcısı Beşir Atalay, MİT kanun teklifine ilişkin tartışmalar ışığında tekrardan değerlendirmeler yapacaklarını kaydederek, "MİT İçişleri Komisyonu'nda daha sonra da Genel Kurul'da Parlamentomuzda tartışılması, görüşülmesi, kendi başına önemlidir. Çok seviyeli bir görüşme oldu" dedi.
ATALAY: TEKRAR DEĞERLENDİRME YAPILACAK
Başbakan Yardımcısı Beşir Atalay, MİT kanun teklifine ilişkin tartışmalar ışığında tekrardan değerlendirmeler yapacaklarını kaydederek, "MİT İçişleri Komisyonu'nda daha sonra da Genel Kurul'da Parlamentomuzda tartışılması, görüşülmesi, kendi başına önemlidir. Çok seviyeli bir görüşme oldu" dedi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder